Wandelingen

Lintermans route te Sint-Agatha-Berchem.
In 1986 lag er een ontwerp voor wandeling klaar, uitgewerkt door Eugeen Lintermans. F.V.K.-B.H.G. / ZOMAAR wenste dit project ter hand te nemen en verder uit te werken ter gelegenheid van de viering van 25 jaar
“Mensen voor Mensen 50+”, vereniging waarvan hij als stichter de eerste voorzitter werd.
In het toenmalige ontwerp verliep de wandeling deels op het grondgebied van Berchem, Molenbeek en Dilbeek. Sindsdien is er heel wat ten goede veranderd in Sint-Agatha-Berchem. Er zijn bijkomende groene zones opengesteld voor het publiek, o.a. in de sites Zavelenberg, Kattebroek, het Wilderbos en park De Mulder. Derhalve werd het traject door enkele verwoede wandeltochtleiders herbekeken, geactualiseerd en bijgewerkt om tot een optimaal resultaat te komen van max. 8 km. binnen de grenzen van de gemeente Sint-Agatha-Berchem. Het resultaat werd voorgesteld op de jubileumviering van de vereniging.
Het project wil bijdragen tot de opwaardering van ons cultureel patrimonium en wandelaars aanzetten om Sint-Agatha-Berchem te ontdekken of te herontdekken. Wij verheugen ons over de steun verleend door het College van Burgemeester en Schepenen van Sint-Agatha-Berchem.
De omschrijving van de wandeling vind je onderaan.

DE WANDELING

“ LINTERMANS ROUTE ” Sint-Agatha-Berchem. Afstand +/- 8 km.
Dit beknopt wandelgidsje wil de individuele wandelaar graag begeleiden op deze route.
Startplaats ‘Cultureel dorpsplein’ Kerkplein
G.C. De Kroon / C.C. Le Fourquet.
Te bereiken met Bus 20 ‘halte kerkplein’
1. De wandeling vertrekt via de oude kasseiweg ‘Groendreef’ langsheen het Romaanse kerkje, nu ‘Cultureel Centrum Oude Kerk’. Je neemt aan je rechterzijde de 2de ingang van het Wilderpark en wandel door dit mooie stukje natuur voorheen Konincksbosje genaamd.
Dit gedeelte van de weg is echt niet geschikt voor rolstoelgebruikers.
Geen nood je daalt de Wilderstraat, gelegen tussen de voormalige brouwerij en Café Viool, af en start de wandeling bij de
2. hoofdingang van het Wilderpark.
3. Bij uitgang van het park bereik je de Maricollendreef, steek deze over en vervolg je weg langs de Kweepereboomlaan. ±75 meter verder bevindt zich de toegang van het nieuw aangelegd wandelpad naar de Dilbeekstraat.
3b. Bij gunstig weer kan je links de Dilbeekstraat afdalen tot bij het vijvertje en rechts het natuurwandelpad doorlopen om terecht te komen in de Kattestraat.
Zoniet steekt u de straat over en gaat verder door de Potaardestraat om 75 meter verder aan je linkerzijde de Kattestraat te bereiken.
4. Bij het einde van de Kattestraat kom je aan de Koning Albertlaan, steek deze veilig over
en zet je wandeling verder langs de Hunderenveldlaan. Verderop sla je net voor het Sportcomplex een pad in en bereik je de Lusthuizenstraat, neem 10 meter verder rechts de Azuurstraat.
5. Sla onmiddellijk links de Gebroeders Becquélaan in. Aan het einde van de klim ga je linksaf de Selliers de Moranvillelaan in, met o.a. enkele merkwaardige gevels versierd met keramische tegels op huisnummer 70 ‘Alcyons’ op 68 ‘Pauw’ en de ‘Villa Marie-Mirande’ op 11.
6. Aan de Gentsesteenweg gekomen, steek je over naar de Klissenlaan. 20 meter verder wandel je de Zavelenberggaarde in en volg je 50 meter verder links de ‘Groene ewestelijke fiets & wandelweg’, volg deze tot bij de uitgang aan de Keizer Karellaan.
7. Sla rechts af en onmiddellijk weer rechts de Dendermondestraat in, zo ‘n 200 meter verder, aan de zijde van het weiland, sla je het wegeltje in van de natuursite ‘Zavelenberg’.
8. Na ±200 meter onderbreken wij even de wandeling en maken een zijsprongetje:
Loop even naar rechts en je geniet van een prachtig zicht op de weidse omgeving. Keer dan op je stappen terug en vervolg je weg tot aan het schoolcomplex in de Openveldstraat.
9. Sla links af, na ± 150 meter bereik je de “Moderne wijk”. Aan het Initiatiefplein sla je rechts af en wandel via de Ontwikkelingsstraat en de Molenveldsteeg, om zodoende de Josse Goffinlaan te bereiken.
10. Steek deze over, ga naar links en wandel door het kleine ‘De Mulder’ park om te belanden in de Katteputstraat, houd hier rechts aan tot beneden aan de Basilieklaan.
11. Hier rechts afslaan en de Basilieklaan blijven volgen tot aan het rondpunt van de Gentsesteenweg, aan de overzijde vervolg je
je weg langs de René Comhairelaan, met o.a. cottages en herenwoningen uit begin 20ste eeuw, tot aan de Groot-Bijgaardenstraat. Sla hier rechtsaf en 150 meter verder bereik
je de startplaats van deze mooie wandeling, zijnde het Kerkplein.
Hier kunt u beslist nog even nagenieten !

Op het Kerkplein bemerken wij:
het statige brouwershuis, nu Franstalig Cultureel Centrum ‘Le Fourquet’; vanaf de Wilderstraat is er de typische huizenrij uit de oude dorpskom, het eerste is de oude herberg ‘De Viool’ gebouwd circa 1845. Het heeft een schuine en gebroken zijgevel. De volgende huizen, gebouwd door architekt Kerremans in 1867, hebben een plint in blauwe steen met ingebouwde voetenschraper. Het laatste in de rij werd ook gebouwd circa 1870 en telt twee verdiepingen en heeft in de voorgevel een dubbele deur met bovenlicht. Voor dit gebouw bevindt zich het merkwaardig Sint-Agatha-kapelletje. Aan de overzijde domineert ‘De Kroon’, gebouw in Neoclassicistische stijl, het plein, nu het Gemeenschapscentrum van de Vlaamse Gemeenschap. De voorgevel vertoont een doorlopende band tussen de eerste en de tweede verdieping. Op deze laatste zijn enkele blindramen. Het voorpleintje is opgehoogd en heeft een keermuur. Op het pleintje staan 100-jarige paardenkastanjes. Rechtover de huizenrij stond de pastorie, helaas sinds lang verdwenen. Nu is het een omzoomd graspleintje palend aan de voormalige éénbeukige Sint-Agathakerk met een ingebouwde gotische Westertoren uit de vijftiende eeuw en een rechthoekig koor. Dit fraai gerestaureerd gebouw, dat beschermd is sinds 1950, doet heden ten dage dienst als Gemeentelijk Cultureel centrum.

Deze wandeling wordt u aangeboden door:
FVK-BHG / ZOMAAR Helenalaan 30, 1082 Sint-Agatha-Berchem
Deze kwam tot stand mede dankzij de bereidwillige medewerking van verwoede wandelgidsen van de Berchemse wandelclub.

Gegidste wandeltochten kunnen
mits voorafgaandelijke afspraak bij:
Info_zomaar@telenet.be
- Een stukje dorp in de stad
- Berchem heden en verleden.